cinamatak

serials

cinamatak

serials

سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۴)

سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۴)

 

در عرصهٔ سینماى متفاوت در سال ۱۳۵۲ این فیلم‌ها قرار دارند:

 

'زن باکره' (ذکریا هاشمی)، 'آرامش در حضور دیگران' ، 'ناصر تقوایی' - این فیلم بعنوان عمیق‌ترین کار تقوایى شناخته مى‌شود؛ نفرین (ناصر تقوایی)، 'تنگنا' و 'سازدهنی' و 'تنگسیر' (امیر نادری)، 'زنجیری' (خسرو یحیایی)، 'قیامت عشق' (هوشنگ حسامی)، 'خورشید مرداب' (محمد صفار)، 'خاک' (مسعود کیمیایی) - این فیلم بهترین فیلم ایرانى سال ۵۲ برگزیده شد؛ 'هشتمین' روز هفته (حسین رجائیان)، 'یک اتفاق ساده' (سهراب شهید ثالث)، 'مغول‌ها' (پرویز کیمیاوی) - پرویز کیمیاوى با ساخت 'مغول‌ها' و 'شهید ثالث با یک اتفاق ساده' ، دو اثر متفاوت و برجسته و دو نگاه تأثیرگذار را در ارکان سینماى ایران موجب شدند؛ ' خروس' (شاپور قریب)

   

 
 

سال ۱۳۵۳ در بخش سینماى تجارى این فیلم‌ها نمایش داده شدند:

 

'ملل آمریکایی' (شاپور قریب) - پرفروش‌ترین فیلم سال، 'گل‌پرى‌جون' و 'سلام بر عشق' (عزیزالله بهادری)، 'اوستاکریم نوکرتیم' (محمود کوشان)، 'مرغ همسایه' و 'تشنه‌ها' (محمود کوشان)، 'مراد برقى و هفت دخترون' (پرویز کاردان)، 'مى‌رم بابا بخرم' (امان منطقی)، 'آقارضاى گل' و 'این دست کجه' و 'ماجراجویان خشن' (مهدى رئیس‌فیروز)، 'ترکمن' (امیرشروان)، 'هرجایی' (فریدون ژورک)، 'جوانمرد' و 'آقاى مهدى وارد مى‌شود' (ژورک)، 'جوجه‌فکلی' و 'حسین آژدان' و 'بندهٔ خدا' و 'گلنسا در پاریس' (رضا صفایی)، 'پرى خوشگله' و 'عروسِ پابرهنه' (سیامک یاسمی)، 'گروگان' (احمد شیرازی)، 'یاور' (عباس کسایی)، 'کنیز' و 'تهمت' (کامران قدکچیان)، 'دختران بلامردان ناقلا' و 'دروغگویِ کوچولو' (نظام‌فاطمی)، 'آقاى جاهل' و 'شکست‌ناپذیر' و 'مواظب کلاهت باش' (رضا میرلوحی)، 'خوشگلا عوضى گرفتین' و 'دکتر و رقاصه' (خسرو پرویزی)، 'نبرد عقاب‌ها' (ناصر رفعت)، 'سرطلایی' (شعاع‌الدین مصطفى‌زاده، کم‌فروش‌ترین فیلم سال)، 'صمد آرتیست مى‌شود' (پرویز صیاد)، 'مظفر' (مسعود ظلی)، 'مسلخ' (هادى صابر)، 'شوهر کرایه‌ای' و 'فرار از بهشت' (نصرت‌الله وحدت)، بزن بریم (داریوش کوشان)، 'یاران' (امیر مجاهد و فرزان دلجو)، 'صلوة ظهر' و 'ناجورها' (سعید مطلبی)، 'ماشین مشتى ممدلی' و 'آب‌ توبه' و 'مهدى فرنگی' (رضا فاضلی)، 'ابرمرد' (داود اسماعیلی)، 'هیاهو' (محمد صفار)، 'قفس' (ایرج قادری)، 'مسافر' (جلال مهربان)، 'مو سرخه ' (عبدالله غیابی)، 'الکى‌خوش' و 'مرد شب' (اسماعیل پورسعید)، 'مرگ در باران' (ساموئل خاچیکیان)، 'آب' (حبیب کاوش)

 

در عرصهٔ سینماى متفاوت این سال این فیلم‌ها قرار دارند:

 

'زپرپوست شب' (فریدون گلد)، 'سازش' (محمد متوسلانی)، 'مسافر' (عباس کیارستمی)، 'اسرار گنج درهٔ جنی' (ابراهیم گلستان)، 'شازده احتجاب' (بهمن فرمان‌‌آرا) - این فیلم در سومین دورۀ جشنوارهٔ جهانى فیلم تهران جایزهٔ بهترین فیلم را دریافت نمود.

 

در سال ۱۳۵۴ این فیلم‌هاى تجارى روى پرده رفتند:

 

'هم‌سفر' و 'باباخالدار' (مسعود اسدالهی)، 'پاشنه طلا' و 'حسرت' (نظام فاطمی)، 'صمد خوشبخت مى‌شود' (صیاد)، 'چشمان بسته' و 'همت' (خسرو پرویزی)، 'شبگرد' (منطقی)، 'هوس' و 'هدف' و 'رفیق' (قادری)، 'جنجال' و 'تیرانداز' و 'عبور از مرز زندگی' (رضا صفایی)، 'فرار از حجله' (جواد طاهری)، 'دزد سوم' (عباس شباویز)، 'دفاع از ناموس' و 'سارق' (محمدکریم رکنی)، 'پلنگ در شب' و 'عموفوتبالی' (سعید مطلبی)، 'قسم' و 'اخم نکن سرکار' و 'دو آقاى با شخصیت' (امیرشروان)، 'مشکی' و 'راننده اجباری' و 'اسلحه' (ناصر محمدی)، 'انگشت‌نما' و 'رقیب' و 'آلوده' (اسماعیل پورسعید)، 'هم‌خون' و 'کمین' (کامران قدکچیان)، 'هم قسم' (مهدى رئیس‌فیروز)، 'شرف' (عزیزالله بهادری)، 'زیباى پررو' (فریدون ریاحی)، 'رانده شده' (صابررهبر)، 'فاصله' (مرتضى عقیلی)، 'مجازات' (مهدى فخیم‌زاده)، 'فراش‌باشی' (ایرج صادق‌پور)، 'شب غریبان' (فرزان دلجو و امیر مجاهد)، 'تعصب' (تقى مختار)، 'هیچکى بابا نمیشه' و 'مادر دوستت دارم' (داریوش کوشان)، 'کینه' (عباس کسایی)، 'دختر نگو بلا بگو' (جمشید شیبانی)، 'چشم‌انتظار' (فریدون ژورک)، 'نیزار' (محمود کوشان)، 'خداحافظ کوچولو' (رضا عقیلی)، 'مرد ناآرام' (سیروس قهرمانی)، 'شاهرگ' (داودنژاد)، 'غلام زنگی' (قدرت‌الله بزرگی)، 'مرد شرقى - زن فرنگی' (شاپور قریب)و

 

در عرصهٔ سینماى متفاوت نیز این فیلم‌ها قرار داشتند:

 

'زنبورک' (فرخ غفاری)، 'مهرگیاه' و 'کندو' (فریدون گلد)، 'غریبه و مه' (بهرام بیضایی)، 'صداى صحرا' (نادر ابراهیمی)، 'طبیعت بى‌جان' (سهراب شهید ثالث)، طبیعت بى‌جان در بیست و چهارمین جشنوارهٔ برلین شرکت کرد. این فیلم جایزهٔ بهترین کارگردان، جایزه مجمع منتقدان بین‌المللی، جایزه نقدى مجمع کاتولیک‌ها و نیز پروتستان‌ها را دریافت نمود. فیلم بعدى شهید ثالث 'در غربت' بود که در سال ۵۴ به نمایش درآمد و محصول مشترک کانون سینماگران پیشرو و پروبیس فیلم مونیخ بود. این فیلم در بخش مسابقهٔ جشنواره برلین ۱۹۷۵ پذیرفته شد و جایزهٔ مجمع منتقدان بین‌المللى را دریافت کرده و کمیتهٔ رسمى ارزش‌گذارى فیلم دولت آلمان فدرال جایزهٔ بهترین فیلم به مفهوم مطلق ۱۹۷۵ خودرا شهید ثالت اهدا کرد.

 

'به امید دیدار' (پیامی، ترابی، سیار، پورمند، گلرنگ، هیربد، صالح و بلورچی)، 'خانه خراب' (نصرت‌‌الله کریمی)، ذبیح (محمد متوسلانی) و 'گوزن‌ها' (مسعود کیمیایی) فیلم‌هاى دیگر این سال در بخش سینماى متفاوت بودند. گوزن‌ها از جنجالى‌ترین فیلم‌هاى مسعود کیمیایى بشمار مى‌رود.

 

سینماى تجارى سال ۱۳۵۵ با این عناوین همراه است:

 

'قرار بزرگ' (محمدعلى فردین)، 'شادى‌هاى زندگى ما' (محمود کوشان)، 'ماه‌عسل' (فریدون گله)، 'غیرت' (رئیس‌فیروز)، 'بى‌نشان' (بهرام محمدى‌پور)، 'نقص‌ فنی' (نصرت‌الله وحدت)، 'شوهر جونم عاشق‌شده' (نصرت‌الله وحدت)، 'عنترومنتر' و 'بابا‌گلى به جمالت' (امیرشروان)، 'پاداش یک مرد' و 'حرفه‌ای' (قدرت‌الله بزرگی)، 'اضطراب' (ساموئل خاچیکیان)، 'شهر شراب' (فتح‌الله منوچهری)، 'مردى در آتش' (نادر قانع)، 'جایزهٔ خوشبختی' و 'والدهٔ آقامصطفی' ، 'ناصر محمدی' ، 'سیاه‌بخت' و 'غرور و تعصب' (آخرین ساخته‌هاى خسروپرویزی)، 'قادر' و 'جاهل و رقاصه' و 'رامشگر' (رضا صفایی)، 'پاک‌باخته' (رضا میرلوحی)، 'گل خشخاش' (داریوش کوشان)، 'رابطهٔ جوانی' (سیاوش شاکری)، 'مادرجونم عاشق شده' (اکبر صادقی)، 'پیش‌کسوت' (فاضلی)، 'بیدار در شهر' و 'بت' و 'سینه‌چاک' (ایرج قادری)، 'بت‌شکن' (شاپور قریب) ، 'اگر برگى نریزد' (جهانگیر صالحی)، 'ستیز' و 'جدال' (عزیزالله بهادری)، 'بى‌گناه' (مرتضى عقیلی)، 'میهمان' (کامران قدکچیان)، 'تنها حامی' (فریدون ژورک)، 'قاصدک' (م. صفار)، 'راز' (نظام‌فاطمی)، 'کلک نزن خوشگله' (سعید مطلبی)، 'علف‌هاى هرز' (فرزان دلجو و امیر مجاهد)، 'هیولا' (سیامک یاسمی)، 'آتش جنوب' (آلن بارونه و سازمان سینماى تصاویر)، 'پشمالو' (فخیم‌زاده)، 'ولى‌نعمت' (عزیز رفیعی)، 'شیر خفته' (آخرین ساختهٔ اسماعیل کوشان)، 'خانم دلش موتور مى‌خواد' (جمشید شیبانی).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد