-
cinema in iran
دوشنبه 12 شهریور 1403 14:38
cinema in iran cinema in iran cinema in iran تاریخ سینما در ایران cinema history in iran اولینهای سینمای ایران تاریخچه ای از سینمای ایران گنگستری و ضدکمونیستی وسترن موزیکال کمدی کمپانیهای مستقل و امحاء سیستم استودیوئی فیلمهای کوچک کامرِشپیفیلم آمریکائی حذف قانون نظام تولید افسانهٔ علمی (۳) افسانهٔ علمی (۲) افسانهٔ...
-
تأثیرات ویدئو
دوشنبه 12 شهریور 1403 12:51
-
تأثیرات ویدئو (۲)
دوشنبه 12 شهریور 1403 12:51
-
تورم و تشکلهای تجاری در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰
دوشنبه 12 شهریور 1403 12:51
-
سینمای نوین آمریکا
دوشنبه 12 شهریور 1403 12:50
-
سینمای نوین آمریکا (۲)
دوشنبه 12 شهریور 1403 12:50
-
صنعت سینمای آمریکا در دورهٔ جوان گرائی
دوشنبه 12 شهریور 1403 12:50
-
فیلمسازان تازهٔ دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰
دوشنبه 12 شهریور 1403 12:50
-
فیلمسازان تازهٔ دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ (۲)
دوشنبه 12 شهریور 1403 12:50
-
فیلمسازان تازهٔ دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ (۲)
دوشنبه 12 شهریور 1403 02:19
-
فیلمسازان تازهٔ دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰
دوشنبه 12 شهریور 1403 02:19
-
صنعت سینمای آمریکا در دورهٔ جوان گرائی
دوشنبه 12 شهریور 1403 02:18
-
سینمای نوین آمریکا (۲)
دوشنبه 12 شهریور 1403 02:18
-
سینمای نوین آمریکا
دوشنبه 12 شهریور 1403 02:17
-
تورم و تشکلهای تجاری در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰
دوشنبه 12 شهریور 1403 02:16
-
تأثیرات ویدئو (۲)
دوشنبه 12 شهریور 1403 02:16
-
تأثیرات ویدئو
دوشنبه 12 شهریور 1403 02:15
-
گنگستری و ضدکمونیستی
دوشنبه 12 شهریور 1403 01:48
گنگستری و ضدکمونیستی فیلمهای گنگستری، که در جریان جنگ جای خود را به فیلمهای جاسوسی سپرده بودند، در اواخر دههٔ ۱۹۴۰ تحتتأثیر فیلم نوار سربرآوردند. در آن زمان فیلمهای 'سیاه' جنائی همگی به افراد جنایتکار و روابط آنها با خلافکاران میپرداختند، از جمله در فیلمهائی نظیر قاتلین (رابرت سیودماک، ۱۹۴۶)، بوسهٔ مرگ (هنری...
-
وسترن
دوشنبه 12 شهریور 1403 01:45
وسترن تنها گونهای که توانست پردهٔ عریضشدهٔ سینما در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ را بهخوبی تحمل کند سینمای وسترن بود که در آن مناظر گستردهٔ طبیعی عنصری حیاتی محسوب میشوند. صورتِ قهرمانی، آرمانی و حماسی در وسترنهای جان فورد و مقلدانش در دههٔ ۱۹۵۰ همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده بود، اما بهتدریج جای خود را بهصورت تازهای...
-
موزیکال
دوشنبه 12 شهریور 1403 01:38
موزیکال در اواخر دههٔ ۱۹۴۰ موزیکالهای هالیوودی به اوج اعلاء زرق و برق و رنگ رسیده بودند و این شکوفائی به یمن وجود آرتور فرید (Arthur Freed؛ سال ۱۹۷۳-۱۸۹۴) تهیهکنندهٔ MGM حاصل شده بود که از اواسط تا اواخر دههٔ ۱۹۴۰ واحدهای تولیدی بلندپروازانهای را سازمان داده بود: کارگردانهائی چون وینسنت مینلّی (دیدار در سنت لوییس...
-
کمدی
دوشنبه 12 شهریور 1403 01:37
کمدی باب هوپ (Bob Hope) (متولد ۱۹۰۳ ـ با فیلمهائی چون پسر رنگپریده (Son of Paleface)، فرنک تاشلین (Frank Toshin - سال ۱۹۵۲) و شب بزرگ کازانُوا (Casanova's Big Night)، نرمن ز. مکلود (Norman Z.McLeod - سال ۱۹۵۴) و دَنی کِس (Danny Kaye؛ سال ۱۹۸۷ ـ ۱۹۱۳) ـ با فیلمهای دلقک دربار (The Court Jester)، نُرمن پاناما (Norman...
-
کمپانیهای مستقل و امحاء سیستم استودیوئی
دوشنبه 12 شهریور 1403 01:37
کمپانیهای مستقل و امحاء سیستم استودیوئی مارک رایسن، ۱۹۴۹)؛ قهرمان (Champion 'رایسن، ۱۹۴۹' )؛ مردان (فرد زینهمان، ۱۹۵۰) و صلات ظهر (فرد زینهمان، ۱۹۵۲) با بودجهٔ کم و پشت سر هم آغاز کرده بود. کمپانی یونایتد آرتیستز، در ۱۹۵۶ به یکی از مهمترین تهیهکنندگان مستقل هالیوود بدل شد و با توجه به ظرفیتهای موجودش توانست برخی...
-
فیلمهای کوچک کامرِشپیفیلم آمریکائی
دوشنبه 12 شهریور 1403 01:36
فیلمهای کوچک کامرِشپیفیلم آمریکائی فیلم موفقیت بیسابقهای نزد منتقدان بهدست آورد و جوایز بزرگ جشنواره کَن و اسکارِ بهترین بازیگر را در همان سالِ پخش ربود. این فیلم از نظر تجاری نیز موفق بود. در این زمینه درام سنگین راد سرلینگ بهنام الگوهای قدرت (Pattems - سال ۱۹۵۶) نیز از نمایشنامهٔ الگوها (Patterns - سال ۱۹۵۶)...
-
حذف قانون نظام تولید
دوشنبه 12 شهریور 1403 01:36
حذف قانون نظام تولید آخرین تحول مهم دههٔ ۱۹۵۰ در سینمای آمریکا ابطال مقررات تحمیلشده توسط نظام تولید (مقررات اخلاقی) و احراز یک آزادی بیان بیسابقه در سینمای آمریکا بود. در ۱۹۵۲، پس از آنکه ایالت نیویورک کوشید از نمایش فیلم معجزه، وربرتو رُسِلّینی، ۱۹۴۸، نوشتهٔ فدریکو فلّینی و تهیهکنندگی پینلّٔی و رُسلّینی) به اتهام...
-
افسانهٔ علمی (۳)
دوشنبه 12 شهریور 1403 01:35
افسانهٔ علمی (۳) در اواسط دههٔ ۱۹۶۰ با روی آوردن عدهای فیلمساز جدّی به این سینما، افسانهٔ علمی بهگونهای قابل احترام بدل شد. از جملهٔ این فیلمسازان میتوان به جوزف لوزی، ژان - لوک گودار (آلفاویل، ۱۹۶۵)، فرانسوا تروفو (فارنهایت ۴۵۱، ۱۹۶۶)، الیوپتری (دهمین قربانی، ۱۹۶۵)، الن رنه (دوستت دارم، دوستت دارم، ۱۹۶۸) و البته،...
-
افسانهٔ علمی (۲)
دوشنبه 12 شهریور 1403 01:33
افسانهٔ علمی (۲) کمپانی AA در حقیقت صورت احیاءشدهٔ استودیوهای مونوگرام پروداکشنز بود که در ۱۹۵۲ نامش را تغییر داد. این استودیو در سراسر دههٔ ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بسیار فعال بود و موفق شد مشتی فیلم افسانهٔ علمی خوب تولید کند - بهویژه فیلم هجوم جسد دزدان، بهیموت عظیمالجثه (The Giant Behemoth) (یوجین لُری، ۱۹۵۹؛ افکتها توسط...
-
افسانهٔ علمی
دوشنبه 12 شهریور 1403 01:33
افسانهٔ علمی یکی دیگر از تحولات دههٔ ۱۹۵۰ پیدایش فیلمهای افسانهٔ علمی (Science Fiction) بهعنوان گونهای مستقل بود. سالها پیش از جنگ دوم نیز خیالپروریهای افسانهٔ علمی در سینما وجود داشت. نخستین فیلم روائی فانتزی یعنی سفر به کرهٔ ماه (۱۹۰۲) از ژرژ ملییس، و سپس فیلمهای متروپولیس (۱۹۲۶) و زنی در ماه (The Woman in...
-
پرده عریض
دوشنبه 12 شهریور 1403 01:17
پرده عریض فرآیندهای پردهٔ عریض آنامورفیک اندازهٔ جدید اپتیکی که در جریان جنگ به همراه تلویزیون آمد و ماندگار شد سینماسکوپ بود که در سپتامبر ۱۹۵۳ با فیلم حماسی - انجیلی خرقه (The Robe) (هنری کاستر ـ Henry Koster) توسط فاکس قرن بیستم عرضه شد. این سیستم بر پایهٔ عدسیِ آنامورفیکِ (anamorphic) 'هایپرگونار ـ Hypergonar'...
-
کارگردانهای آمریکائی در اوایل دوران پرده عریض (۲)
دوشنبه 12 شهریور 1403 01:03
کارگردانهای آمریکائی در اوایل دوران پرده عریض (۲) در میان فیلمسازان دیگری که در دههٔ ۱۹۵۰ به درونمایههای جدّی پرداختند میتوان از جان هیوستن (John Huston - سال۱۹۸۷-۱۹۰۶)، باد بوتیچر (متولد ۱۹۱۶ و آنتونی مان ـ Anthony Mann؛ سال ۱۹۶۷-۱۹۰۶) نام برد. جان هیوستن بهعنوان بازیگر و فیلمنامهنویس وارد سینما شد و در دههٔ...
-
کارگردانهای آمریکائی در اوایل دوران پرده عریض
دوشنبه 12 شهریور 1403 01:03
کارگردانهای آمریکائی در اوایل دوران پرده عریض برخی از کارگردانهائی که بهدلیل استفادهٔ نوآورانه از پردهٔ عریض قابل ذکر هستند، عبارتند از: اتو پره مینجر با فیلمهای رودخانهٔ بدون بازگشت (۱۹۵۴)، کارمِن جونر (Carmen Jones - سال ۱۹۵۴)، سلام بر غم (Bonjour Tristesse - سال ۱۹۵۸) و اسُدوس (۱۹۶۰) که همه در سیستم پاناویژن ۷۰...