cinamatak

serials

cinamatak

serials

سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۳)

سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (۳)

 

 

  فیلم‌هاى سال ۱۳۶۲

'آوارى غیب' (سیدحاجى میری)، 'استعاذه' (محسن مخملباف)، 'بازداشتگاه' (کوپال‌شکوه)، 'بازجویى یک جنایت' (محمدعلى سجادی)، 'بازرس ویژه' (منصور تهرانی)، 'بنفشه‌زار' (باقر خسروی)، 'پرونده' (مهدى صباغ‌زاده)، 'پل آزادی' (مهدى مدنی)، 'پیک جنگل' (حسن هدایت)، 'توبه نصوح' (محسن مخملباف)، 'جایزه' (على‌رضا داودنژاد)، 'حصار' (حسن محمدزاده)، 'خانه عنکبوت' (على‌رضا داودنژاد)، 'دادشاه' (حبیب کاوش)، 'دو چشم بى‌سو' (محسن مخملباف)، 'دیار عاشقان' (حسن کاربخش)، 'رهایی' (رسول صدرعاملی)، 'زخمه' (خسرو ملکان)، 'سفیر' (فریبرز صالح)، 'شیلات' (رضا میرلوحی)، 'عبور از میدان مین' (جواد طاهری)، 'فصل خاکستری' (شهرام شبیری)، 'قرنطینه' (مسعود اسداللهی)، 'کیلومتر ۵' (حجت‌الله سیفی)، 'گفت به زیر سلطه مى‌آید' (داریوش ارجمند)، 'مرگ سفید' (حسین زندباف)، 'نقطه ضعف' (محمدرضا اعلامی)، 'نینوا' (رسول ملاقلى‌پور)، 'هیولاى درون' (خسرو سینایی). در این سال دومین جشنوارهٔ بین‌المللى فیلم فجر برگزار شد و جایزه ویژه هیئت داوران بعنوان بهترین کارگردان به خسرو سینایى براى فیلم هیولاى درون اهدا شد.

  

 

  فیلم‌هاى سال ۱۳۶۳

'آن سفر کرده' (احمد نیک‌آذر)، 'بالاش' (اکبر صادقی)، 'پرچم‌دار' (شهریار بحرانی)، 'پیراک' (کوپال مشکوه)، 'پیشتازان فتح' (ناصر مهدى‌پور)، 'تاتوره' (کیومرث پوراحمد)، 'جنجال بزرگ' (سیاوش شاکری)، 'حماسه مهران' (حمید طاهریان)، 'خاک و خون' (منوچهر مصیری)، 'دوله‌تو' (رحیم رحیمى‌پور)، 'راه دوم' (جمشید رخشانی)، 'ریشه در خون' (سیروس الوند)، 'سرباز کوچک' (سعید بخشعلیان)، 'سردار جنگل' (امیر قویدل)، 'سناتور' (مهدى صباغ‌زاده)، 'سیاه‌راه' (کوپال مشکوه)، 'شکار در شب' (شهرام شبیری)، 'فرار' (جمشید حیدری)، 'عقود' (على‌اصغر شادروان)، 'کمال‌الملک' (على حاتمی)، 'گل‌هاى داودى (رسول صدرعاملی)، 'مادر' (فتح‌على اویسی)، 'ما ایستاده‌ایم' (اکبر حرّ)، 'مترسک' (حسن محمدزاده)، 'مردى که زیاد مى‌دانست' (یدالله صمدی)، 'ملخ‌زدگان' (ناصر محمدی)، 'میرزا کوچک‌خان' (امیر قویدل)، 'میلاد' (ابوالفضل جلیلی)، 'یاد' (عباس شیخ‌بابایی).

 

در جشنوارهٔ سوم بین‌المللى فجر لوح زرین بهترین فیلم به حسن محمدزاده براى فیلم 'مترسک' و بهترین کارگردان به یدالله صمدى بخاطر 'مردى که زیاد مى‌دانست' اهداء نشد.

 

  فیلم‌هاى سال ۱۳۶۴

'آتش در زمستان' (حسن هدایت)، 'آن سوى مه' (منوچهر عسگرى‌نسب)، 'آوار' (سیروس الوند)، 'اولى‌ها' (عباس کیارستمی)، 'اتوبوس' (یدالله صمدی)، 'بایکوت' (محسن مخملباف)، 'برگ وباد' (منصور تهرانی)، 'بلمى به‌سوى ساحل' (رسول ملاقلى‌پور)، 'بهار' (ابوالفضل جلیلی)، 'پدربزرگ' (مجید قارى‌زاده)، 'تاراج' (ایرج قادری)، 'تشریفات' (مهدى فخیم‌زاده)، 'تفنگ شکسته' (مهدى معدنیان)، 'تنوره دیو' (کیانوش عیاری)، 'توهم' (سید حاجى‌میری)، 'جاده‌هاى سرد' (مسعود جعفرى جوزانی)، 'جستجو در شهر' (حجت‌الله سیف)، 'حادثه' (منصور تهرانی)، 'خط پایان' (على طالبی)، 'در اسارت' (عبدالرضا ساعتچى‌فرد)، 'دونده' (امیر نادری)، 'ترنج' (محمدرضا اعلامی)، 'تصویر آخر' (مهدى صباغ‌زاده)، 'تشکیلات' (منوچهر مصیری)، 'تیرباران' (على‌اصغر شادروان)، 'تیغ و ابریشم' (مسعود کیمیایی)، 'جدال' (محمدعلى سجادی)، 'جدال در تاکى‌سوکی' (فرامرز قریبیان)، 'حریم مهرورزی' (ناصر غلام‌رضایی)، 'حماسه شیلر' (احمد حسنى‌مقدم)، 'خانه ابری' (اکبر خواجویی)، 'خانه دوست کجاست' (عباس کیارستمی)، 'دبیرستان' (اکبر صادقی)، 'دزد و نویسنده' (کاظم معصومی)، 'دست‌فروش' (محسن مخملباف)، 'دست‌نوشته‌ها' (مهرزاد مینویی)، 'دلم براى پسرم تنگ‌شده' (على‌رضا زارع)، 'رابطه' (پوران درخشنده)، 'روزهاى انتظار' (اصغر هاشمی)، 'زنجیرهاى ابریشمی' (حسن کاربخش)، 'سامان' (احمد نیک‌آذر)، 'سراب' (حمید تمجیدی)، 'شبح کژدم' (کیانوش عیاری)، 'سفر غریب' (ایرج صغیری)، 'شیرسنگی' (مسعود جعفرى جوزانی)، 'طلسم' (داریوش فرهنگ)، 'قصه زندگی' (خسرو شجاعی)، 'کلید' (ابراهیم فروزش)، 'کنار برکه‌ها' (یدالله نوعصری)، 'گال' (ابوالفضل جلیلی)، 'گره' (یوسف سیدمهدوی)، 'گذرگاه' (شهریار بحرانی)، 'گریز از شهر' (محمدرضا صفوی)، 'گزارش یک قتل' (محمدعلى نجفی)، 'زنگ اول' (نظام‌فاطمی)، 'زنگ‌ها' (محمدرضا هنرمند)، 'زیرباران' (سیف‌الله داد)، 'سامان' (احمد نیک‌آزاد)، 'ستاره دنباله‌دار' (سیروس کاشانى‌نژاد)، 'سمندر' (محمود کوشان)، 'شب‌شکن' (خسرو ملکان)، 'شب مکافات' (فرامرز ناصری)، 'شکار شکارچی' (کار گروهی)، 'شهر موش‌ها' (على طالبی)، 'طائل' (محمد عقیلی)، 'طغیان' (جهانگیر جهانگیری)، 'صاعقه' (ضیاءالدین دری)، 'عاشق کوچک' (فرخ انصاری)، 'عقاب‌ها' (ساموئل خاچکیان)، 'عیاران و طراران' (سعید نادری)، 'کفش‌هاى میرزا نوروز' (محمد متوسلانی)، 'گردباد' (کامران قدکچیان)، 'گمشده' (مهدى صباغ‌زاده)، 'گورکن' (محمدرضا هنرمند)، 'مادیان' (على‌ ژکان)، 'مداربسته' (رحمان رضایی)، 'مدرک جرم' (منوچهر حقانى‌پرست)، 'مردى که موش شد' (احمد بخشی)، 'مشت' (سیامک اطلسی)، 'یک روز گرم' (على عسگری)، 'یوزپلنگ' (ساموئل خاچیکیان). در جشنوارهٔ چهارم فجر در سال ۶۴ هیچ فیلمى شایسته عنوان بهترین شناخته نشد و بهترین کارگردان کیانوش عیارى معرفى شد.

 

دورهٔ سوم از نیمهٔ دوم دههٔ ۶۰ تا اوایل دههٔ ۷۰ بطول انجامید که از درخشان‌ترین دوره‌هاى سینماى پس از انقلاب به‌شمار مى‌رود. هدف اصلى سیاست‌گذاران در این دوره ارتقاى کیفى سینماى ایران است و بتدریج گروه‌هاى تازه‌اى از فیلم‌سازان امکان فعالیت یافتند و تحولاتى در عرصه سینماى ایران پدید آوردند. با اهداى جایزه به فیلم‌هاى خانوادگى گل‌هاى داودى (رسول صدرعاملی، ۱۳۶۳) و مترسک (حسن محمدزاده، ۱۳۶۳) سینماى ایران از دایرهٔ بستهٔ مضامین سیاسى بدر آمد. پس از این فیلم‌ها بود که ساخت ملودرام‌هاى خانوادگى فراگیر شد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد