|
نخستین فیلم بلند صامت ایرانی، 'آبى و رابی' توسط اوگانیاسن جلوى دوربین رفت. در این فیلم محمد ضرابى و غلامعلى سهرابى بازى مىکردند. نخستین نمایش عمومى در سینما 'مایاک' برپا شد. هیچ نسخهاى از این فیلم در حال حاضر موجود نمىباشد. این فیلم بعد از دورهٔ اول مدرسهٔ آرتیستى سینما ساخته شد. |
|
در آغاز دههٔ دوم (۱۳۱۱)، اوگانیاسن مقدمات تهیه فیلم دومش را آماده کرد و بعد 'حاجى آقا اکتر سینما' با بازیگرى مُراد ساخته شد. این فیلم با شکست روبرو شد. اوگانیاسن را باید نخستین فیلمنامهنویس، نخستین کارگردان، نخستین تدوینگر و مؤسس اولین مدرسهٔ آرتیستى دانست. |
|
فیلم دختر لُر نخستین فیلم ناطق ایرانى توسط عبدالحسین سپنتا و اردشیر ایرانى ساخته شد و در آبان ۱۳۱۲ به نمایش درآمد و موفقیت بىنظیرى کسب کرد. |
|
فیلمهاى بعدى سپنتا، فردوسی، شیرین و فرهاد، چشمهاى سیاه، لیلى و مجنون بودند. |
|
در اواخر سال ۱۳۰۸، ابراهیم مرادی، کارگردان، نویسنده، فیلمبردار و مخترع، کار فیلمبردارى را بهطور جدى شروع کرد. وى علاوه بر تهیه، نوشتن فیلمنامه و کارگردانی، فیلمبردارى فیلم را نیز برعهده گرفت 'انتقام برادر' را ساخت. سپس متوجه جریانات سینمایى در تهران شد و راهى پایتخت گردید. |
|
احمد گرجی، محمدعلى قطبی، احمد دهقان و مرادى در آغاز سال ۱۳۱۲ با تأسیس 'شرکت فیلم ایران محدود' و ثبت آن، کار خود را آغاز کردند. و فیلم 'بوالهوس' با انتخاب بازیگران و سایر عوامل آن توسط گروه ساخته شد ولى به دلیل صامت بودن با توجه روبرو نشد. |
|
پس از ۱۳۲۷ که سینماى ایران بار دیگر صاحب تولیداتى شد و فعالیت خود را از سر گرفت، مرادى بار دیگر به سینما و فیلمسازى روى آورد. وى براى آخرین بار در سال ۱۳۳۸ براساس فیلمنامهٔ خودش 'مگو هر لکهدار' را کارگردانى کرد که جلوهاى نداشت. |
|
ادامهٔ کار و فعالیت سینماى ایران نیاز به پشتوانه مالى و اقتصادى داشت، ولى این امر تحقیق نیافت؛ و ده سال پس از آخرین تولید دورهٔ اول، سینما در سکوت کامل بسر برد. |
|
نخستین حرکتها در سال ۱۳۲۳ آغاز شد. شرکت فیلم شرق تأسیس گردید و کلاسى براى آموزش تأتر دایر کرد و بعد ضمن روى صحنه آوردن برنامههاى نمایشی، نسبت به تهیه فیلم نیز اقدام کرد. سپس 'استودیو درام' توسط گیلانىها تأسیس شد؛ اما موفقیتى حاصل نکرد. |
|
در سال ۱۳۲۵ پس از نمایش موفق نخستین فیلم خارجى با ناطق فارسی، فعالیتهاى فیلمسازى دوچندان شد. |
|
در شروع دههٔ ۱۳۲۰، سالنهاى فعال در تهران عبارت بودند از: ایران، البرز، دیدهبان (مایاک)، هما، میهن، جهان، تهران، نو، روشن، تمدن، فردوسی، خورشید، تجریش، ستاره، فوکس، رى و ملی. |
|
|
فیلمهاى دههٔ ۱۳۱۰ بیشتر آمریکایی، فرانسوی، آلمانی، روسى و مصرى هستند. بیشتر سینماها مشغول نمایش سریالهایى بودند که دو روز در هفته نمایش داده مىشد. اما سینماهاى بهتر و مجهزتر همهٔ ایام فیلمهاى نخستین بار را نمایش مىدادند. |
|
نیمهٔ دوم سال ۱۳۱۳ پایان نمایش فیلمهاى صامت است. از سال ۱۳۱۴ کلیهٔ سینماها موظف به نمایش فیلمهاى ناطق شدند. برخى از فیلمهاى نمایش داده شده در دههٔ ۱۳۱۰ عبارتند از: |
|
'کامیل' ساختهٔ جرج کیوکر، گرتاگاربو، رابرت تایلور |
|
'کینگکونگ' ساخته شو دساک، کوپر |
|
'جویندگان طلا' چارلىچاپلین |
|
'باستر میلیونر' (باسترکتیون) |
|
'اتللو' امیل یانینگس |
|
'موسى و فرعون' (نسخهٔ اولیهٔ ده فرمان) |
|
'رابینهود الدورادو' (ساختهٔ ویلیام ولمن، وارنر باکستر) |
|
'آوازخوان ورشو' (میشل وازنیسکی) |
|
'مواظب باش' (تالماج) |
|
'وداد' (امکلثوم) |
|
'پریچهر و پریزاد و هفت برادران کوتوله خوشخو و خوشخواب و خوشخنده و خوشگو و خوشخوان و خوشرو و خوشدل' (والتدیزنی) |