'بنهور' (رامون ناوارو) | ||
'بینوایان' (هارى بور) | ||
'فرار تارزان' (دسیمولر) | ||
'جشن در هالیوود' (لورل و هاردی) | ||
'تزریق خون' (لورل و هاردی) | ||
'نقابدار سیاه' (ژون بولس) | ||
'دراکولا' | ||
'گراند هتل' | ||
'نیزه داربنگال' | ||
'دکتر مورو' | ||
'مقبرهٔ هندی' | ||
'میشل استروگف' و .... | ||
بعد از شروع جنگ جهانى دوم در شهریور ۱۳۱۸، سهم قابل توجهى از برنامهٔ سینماهاى تهران به تبلیغات آلمانها و بعد روسها و انگلیسىها اختصاص یافت. | ||
| ||
در اوایل نیمهٔ دوم دههٔ ۱۳۲۰، از تجربههاى دورهٔ نخست فیلمسازى در ایران نشا نی نبود. در حالىکه سینما در جهان به سمت تجهیز و تعالى پیش مىرفت، در ایران، وضعیت اسفبارى حاکم بود. | ||
افراد کمى که تجارب دوره نخست را داشتنتد، به دلیل نبود فعالیت در این خصوص، جذب حرفههاى دیگرى شدند. در این زمان دکتر اسماعیل کوشان بطور جدی، پیگیر فیلمسازى شد وى بانى تولد دوم سینماى ایران است. | ||
چند روز پس از نمایش بسیار موفق 'دختر فراری' در سینما کریستال و جنجال روزنامهها، دکتر کوشان اعلام کرد که قصد دارد به تولید فیلم ایرانى بپردازد. مشاوره و نشستهاى فراوانى صورت گرفت و سرانجام فکر تأسیس 'میترا فیلم' در اواخر پاییز ۱۳۲۵ شکل گرفت. دکتر کوشان براى کارگردانى نخستین فیلم ناطق ایرانى تولید ایران به میرمحمدعلى خان دریابیگى مراجعه کرد. دریابیگى فارغالتحصیل مدرسه آمریکایى تهران و مدرسهٔ آرتیستى برلین و عضو فعال جامعهٔ باربد بود. او چند نمایشنامه روى صحنه برده بود و تدریس نیز مىکرد. | ||
سرانجام 'طوفان زندگی' محصول میترا فیلم به کارگردانى على دریابیگى و نویسندگى دکتر ضیائى و فیلمبردارى دکتر کوشان، موسیقى درویشخان، علینقى وزیرى و روحالله خالقى و تدوین دکتر کوشان و با بازى فرهاد معتمدی، انیا اوشید، مهراقدس خواجهنوری، رضا کیائی، ناصر طائفی، نیکتاج صبری، زینت مؤدب، شوکت علو (ژاله)، رقیه چهرهآزاد، فرامرز بوریا و ... ساخته مىشود. و روز هفتم اردیبهشت ۱۳۲۷ با برنامهٔ افتتاحیهاى به نمایش در مىآید. اما نتیجه شکست کامل بود. پس از شکست 'میترا فیلم' ، دکتر کوشان، شرکت 'پارس فیلم' را تأسیس کرد و مقدمات تهیه و تولید فیلم دوم، 'زندانى امیر' آغاز شد. این فیلم با مضمون تاریخى در آبان ۱۳۲۷ در سینما رکس به نمایش در آمد و فروش مقرون به صرفهاى داشت. | ||
فیلم بعدى 'واریتهٔ بهار' در اردیبهشت ۱۳۲۸ آماده شد و در خرداد در سینما مایاک به نمایش درآمد، اما موفق نبود و مورد انتقاد واقع شد. عزتالله انتظامى و ملکمطیعى دراین فیلم نقش کوتاهى ایفا کردند. | ||
فیلم 'شرمسار' نخستین توفیق بزرگى بود که موجب تولید دوباره سینماى ایران شد. و موجب اطمینان براى سرمایهگذاران سینماى ایران گردید. این فیلم که ساختهٔ چهارم دکتر کوشان بود. در دى ماه ۱۳۲۹ در سینما رکس و سینما متروپل روى پرده رفت. این فیلم چهرههاى تازهاى در زمینهٔ فنى و بازیگرى به سینما عرضه کرد که سرشناسترین آنها 'دلکش' بود. | ||
دکتر کوشان با 'شرمسار' ثبات کافى براى بقا بدست آورد و از آن پس تا پایان دورهٔ دوم فعالیت سینماى ایران (۱۳۵۷)، بطور مستمر فعالیت داشت. دکتر کوشان در این سالها، ۹۱ فیلم را تهیه کرد که در ۲۸ فیلم کارگردان بود. |