-
از بازسازی مکانیکی تا واقعنمائی کامل
دوشنبه 12 شهریور 1403 01:02
-
گونههای دههٔ ۱۹۵۰
دوشنبه 12 شهریور 1403 01:00
گونههای دههٔ ۱۹۵۰ افسانهٔ علمی افسانهٔ علمی (۲) افسانهٔ علمی (۳) حذف قانون نظام تولید فیلمهای کوچک کامرِشپیفیلم آمریکائی کمپانیهای مستقل و امحاء سیستم استودیوئی کمدی گنگستری و ضدکمونیستی موزیکال وسترن
-
تبدیل به رنگی
دوشنبه 12 شهریور 1403 00:59
تبدیل به رنگی تلویزیون با تکنولوژی تازهٔ خود هالیوود را تهدید میکرد، بنابراین هالیوود برای دفاع از موجودیت خود دست به استفاده و استخراج امتیازات فنیِ سینما بر تلویزیون زد. در واقع، برای رقابت با تلویزیون بود که سینما بین سالهای ۱۹۵۲ و ۱۹۵۵ به سرعت از سیاه و سفید به رنگی تبدیل شد. این تغییر با حذف انحصار بالفعل...
-
پرده عریض و سینمای سهبعدی
دوشنبه 12 شهریور 1403 00:59
پرده عریض و سینمای سهبعدی پرده عریض کارگردانهای آمریکائی در اوایل دوران پرده عریض کارگردانهای آمریکائی در اوایل دوران پرده عریض (۲) - دوربین / پروژکتورِ چندگانه: سینهراما: هالیوود هنگام دستیابی به اندازهٔ تصویرِ پرده، همزمان آغاز به تجربه در سیستمهای نوین اپتیک کرد تا گستره و عمق بیشتری به تصویر بدهد. اولین...
-
هالیوود، ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۵
دوشنبه 12 شهریور 1403 00:58
هالیوود، ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۵ از بازسازی مکانیکی تا واقعنمائی کامل تأثیرات ویدئو تأثیرات ویدئو (۲) تورم و تشکلهای تجاری در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ سینمای نوین آمریکا سینمای نوین آمریکا (۲) صنعت سینمای آمریکا در دورهٔ جوان گرائی فیلمسازان تازهٔ دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ فیلمسازان تازهٔ دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ (۲) هالیوود در دههٔ ۱۹۶۰ برای...
-
هالیوود، ۱۹۶۵-۱۹۵۲
دوشنبه 12 شهریور 1403 00:57
هالیوود، ۱۹۶۵-۱۹۵۲ پرده عریض و سینمای سهبعدی تبدیل به رنگی گونههای دههٔ ۱۹۵۰ بین سالهای ۱۹۵۲ و ۱۹۶۵ هالیوود را بیش از هر چیز باید در پرتو جنون ضدکمونیستی و فهرست سیاه از یک سو، و پیدایش تلویزیون و رکود اقتصادی ناشی از آن از سوی دیگر تجسم کرد. صنعت سینما به بهانهٔ مبارزه با کمونیسم و با 'فیلمهای مسئلهگو' و...
-
Harold Lioyd
دوشنبه 12 شهریور 1403 00:33
هَرُلد لوید و دیگران یکی دیگر از معماران کمدی صامت هَرُلد لوید (Harold Lioyd) (۱۹۷۱ - ۱۸۹۳) است. لوید در ۱۹۱۴ ابتدا بهعنوان سیاهی لشکر در کمپانی پارامونت آغاز بهکار کرد. روچ در این زمان با سه هزار دلاری که به ارث برده بود یک کمپانی تولید به راه انداخته بود و لوید را با هفتهای سه دلار بهعنوان بازیگر کمدی استخدام...
-
مشرب آمریکائی (۲)
دوشنبه 12 شهریور 1403 00:32
مشرب آمریکائی (۲) اریش فُن اشتروهایم نام اصلی او اریش اُسوالد اشتروهایم، متولد وین و پسر یک تاجر یهودی از سیلسیا بود، که در فاصلهٔ شالهای ۱۹۰۶ و ۱۹۰۹ به ایالات متحد مهاجرت کرد. هنگامیکه سرانجام از هالیوود سردرآورد پیشوند اشرافی فُن را بهنام خود افزود و خود را اریش فُن اشتروهایم (Erich von Stroheim (Erich Oswald))...
-
مشرب آمریکائی
دوشنبه 12 شهریور 1403 00:31
مشرب آمریکائی به رغم سینمای پیشرفتهٔ دوران 'اخلاق نو' و تاخت و تاز اروپائیها که ذکر آن رفت، میتوان یک سنت خانگی در سینمای آمریکا را شناسائی کرد: ملودرام احساساتی و رمانس روستائی متأثر از تدوین سادهٔ روائی گریفیث در فیلمهای پیش از جنگ او گریفیث این سنت را در فیلمهای کوتاه خود جا انداخته بود و آن را تا فیلمهای بلند...
-
Ernst Lubitsch
دوشنبه 12 شهریور 1403 00:30
سلیقهٔ اروپائی در سینمای آمریکا:لوئیچ و دیگران یکی دیگر از کارگردانهای زیر دست و وسوسهآفرین دههٔ ۱۹۲۰ هالیوود، اما با سلیقهای بسیار بالاتر و ظریفتر از سسیل ب. دومیل، ارنست لوئیچ (Ernst Lubitsch) بود. لوئیچ، یک یهودی آلمانی، و یکی از نوابغ کُستومفیلم در UFA در اواخر سال ۱۹۲۲ به همراه فیلمنامهنویسی بهنام هانس...
-
Cecil B. Demille
دوشنبه 12 شهریور 1403 00:29
سسیل ب. دومیل موفقترین و پرزرق و برقترین نمایندهٔ 'اخلاق نو' در تمام فعالیتهای سینمائیاش مردی بهنام سسیل ب. دومیل (Cecil B. Demille) (۱۹۵۹ - ۱۸۸۱) بود. او کار خود را با کارگردانی فیلم مرد زننما (The Squaw Man) (۱۹۱۴)، نخستین فیلم و سترن هالیوودی، برای کمپانی نمایشهای بلند جسیلاسکی آغاز کرد و از نظر تجارتی و...
-
Charles Spencer Chaplin
دوشنبه 12 شهریور 1403 00:23
چارلیچاپلین چارلز اسپنسر چاپلین (Charles Spencer Chaplin (Charlie) (۱۹۷۷ - ۱۸۸۹) مهمترین و تأثیرگذارترین شاگرد مکسِنِت و فرزند یک نمایشگر تالارهای محلی موسیقی انگلیسی، کودکی خود را در صحنههای سرگرمکنندهٔ تفریحی گذرانده بود. تصویر او از جهان، همچون چارلز دیکنز و د.و. گریفیث، که شباهت زیادی به هر دو داشت، با فقر و...
-
Buster Keaton
دوشنبه 12 شهریور 1403 00:21
باسترکیتن سینمای چاپلین با سینمای یکی از همکاران او یعنی یاسترکیتُن (Buster Keaton) (۱۹۶۶- ۱۸۹۵) قابل مقایسه است. کیتن نیز در خانوادهای بزرگ شد که اجراءکنندهٔ نمایشهای وودویل بودند. او نخستینبار در سه سالگی به همراه خانواده به صحنه رفته بود، و از کودکی در حل مسائل پیچیدهٔ میزانسن برای نمایشهای خانواده شرکت داشت...
-
ویژگیهای متحرکسازی
دوشنبه 12 شهریور 1403 00:06
ویژگیهای متحرکسازی اغراق، تأکید و تأخیر سه اصل عمده در ایده، حرکت و صداست، که ارزشهاى ویژه و ناب را در فیلم انیمیشن بوجود مىآورد. همچنین تخلى بودن، ایدههاى پرخرج، اتفاقات غیرممکن و دور از دسترس، همگى در انیمیشن قابل اجراست و در واقع انیمیشن عالىترین کاربرد را در این زمینه داراست.
-
نگاهی به تاریخچهٔ متحرکسازی در ایران
دوشنبه 12 شهریور 1403 00:06
نگاهی به تاریخچهٔ متحرکسازی در ایران شروع نقاشى متحرک در ایران، بطور جدى با تشکیل گروهى شامل اسفندیار احمدیه، جعفر تجارتچی، پرویز اصانلو، پطروس پالیان و اسدالله کفافى و تأسیس بخش انیمیشن وزارت فرهنگ و هنر توسط این گروه آغاز مىشود. چندى بعد نصرتالله کریمی، کارگردان تحصیلکرده در چکسلواکى به این گروه پیوست و با...
-
مراحل ساخت یک فیلم متحرک
دوشنبه 12 شهریور 1403 00:02
مراحل ساخت یک فیلم متحرک انتخاب موضوع یا داستان مناسب براى فیلم انیمیشن از مهمترین و اولین مراحل کار است. سپس تهیهکننده با انتخاب داستان و برآورد هزینه و انتخاب کارگردان تصمیم به ساخت فیلم مىگیرد. کارگردان براساس سوژهٔ مناسب و موردنظر کارش را آغاز مىکند. به جهت صرفهجویى در وقت و هزینه، فیلم نما یا 'استورى بورد'...
-
تعریف متحرکسازی
یکشنبه 11 شهریور 1403 23:37
تعریف متحرکسازی در لغت انیمیشن یعنى زنده کردن، جان دادن و حرکت بخشیدن. در اصطلاح سینما، فیلمى است که تکفریم (قاب به قاب) گرفته شود، که داراى ویژگىهایى است و در قالبهاى متنوعى ساخته مىشود.
-
هالیوود در دهه ۱۹۲۰
یکشنبه 11 شهریور 1403 23:12
هالیوود در دهه ۱۹۲۰ باسترکیتن چارلیچاپلین سسیل ب. دومیل سلیقهٔ اروپائی در سینمای آمریکا:لوئیچ و دیگران مشرب آمریکائی مشرب آمریکائی (۲) هَرُلد لوید و دیگران با پایان گرفتن جنگ جهانگیر اول، صنعت فیلم در آمریکا به ساختاری دست یافت که تا چهل سال آن را حفظ کرد. تهیهکنندگان مستقل به رهبری آدُلف زوکُر، ویلیام فاکس و کارل...
-
پیشینهٔ دوبلاژ در ایران (۲)
یکشنبه 11 شهریور 1403 23:12
پیشینهٔ دوبلاژ در ایران (۲) زاهد، احمد شیرازى و خانى از ایراننو فیلم جدا شدند و به گروه سعید غیاثی، ضیاءالواعظین و جلال مغازهاى پیوستند، که در حال تأسیس استودیو آریا در خیابان ارامنه بودند. آنها موفق به دوبلهٔ نخستین فیلم رنگى شدند و براى اولین بار از شیوهٔ صداى مغناطیسى استفاده کردند. با انشعاب تازهاى که در اثر...
-
پیشینه دوبلاژ در ایران
یکشنبه 11 شهریور 1403 23:12
پیشینه دوبلاژ در ایران شاخص ترین دوبلورهای تاریخ دوبلاژ ایران در ابتداى دهه ۱۳۲۰ و اشغال ایران در جریان جنگ دوم جهانی، سینما بهدلیل نبود وسایل ارتباط جمعى موقعیت استثنایى و مناسبى بهدست آورد. انگلستان و شوروى با هدف گسترش نفوذ فرهنگی، از فیلمهاى ناطق فارسى استفاده مىکردند و به این ترتیب برگرداندن گویش فیلمهاى...
-
مراکز و مؤسسات تولیدکننده انیمیشن در ایران(۳)
یکشنبه 11 شهریور 1403 23:12
مراکز و مؤسسات تولیدکننده انیمیشن در ایران(۳) سایر مراکز تولیدکنندهٔ انیمیشن (وابسته به دولت) این مراکز شامل شرکت فرهنگى هنرى صبا، انجمن سینماى جوان ایران، حوزهٔ هنرى سازمان تبلیغات اسلامى و ... مىباشد. شرکت فرهنگى هنرى صبا در تأمین بخشى از نیازهاى کشور در زمینهٔ تولید فیلمهاى متحرک و اشاعهٔ فرهنگ اسلامى در قالب...
-
مراکز و مؤسسات تولیدکننده انیمیشن در ایران(۲)
یکشنبه 11 شهریور 1403 23:12
مراکز و مؤسسات تولیدکننده انیمیشن در ایران(۲) شبکههاى تلویزیونى از تولیدکنندگان و سفارشدهندگان مهم انیمیشن 'سیما' است که سهم زیادى در کمیت ساختن این نوع فیلمها دارد. انیمیشن در سیما در زمینههاى مختلفى چون تهیه و ساخت فیلم براى کودکان، تهیه فیلمهاى آموزشی، علمی، سرودها، تیتراژسازى و ... تولید مىشود. در حدود...
-
مراکز و مؤسسات تولیدکننده انیمیشن در ایران
یکشنبه 11 شهریور 1403 23:12
مراکز و مؤسسات تولیدکننده انیمیشن در ایران تولید انیمیشن در ایران در مؤسسات و سازمانهاى مختلفى تولید مىشود، که مهمترین آنها کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان، سیما، و سایر مراکز وابسته به دولت است. همچنین شرکتها و مؤسسات خصوصى نیز تولیدکننده این فیلمها مىباشند. کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان کانون پرورش...
-
سینمای جهان
یکشنبه 11 شهریور 1403 19:51
سینمای جهان اُرسُن وِلز اتحاد جماهیر شوروی سابق، ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۶ پیدایش صدا و رنگ پیدایش صدا و رنگ (۲) پیدایش صدا و رنگ (۳) خاستگاهها د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۲) د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۳) د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۴) د. و. گریفیث و...
-
عوامل و عناصر تولید یک فیلم متحرک
یکشنبه 11 شهریور 1403 19:51
عوامل و عناصر تولید یک فیلم متحرک - فیلمنامهٔ مصور (Story board): مجموعهاى از تصاویر کوچک کنارهم، تابلو با برگههایى که بخشهاى اصلى داستان را هماره با شرحى کوتاه در کنار آنها نمایش مىدهند. - موضوع یا داستان - تهیهکننده: وى با انتخاب داستان و برآورد هزینه تصمیم به ساخت فیلم مىگیرد. و باید تأمین بودجه،...
-
روشهای مختلف متحرکسازی
یکشنبه 11 شهریور 1403 19:51
روشهای مختلف متحرکسازی - انیمیشن روى طلق: در این روش طراحىها روى طلق اجرا و رنگآمیزى مىشود و سپس روى زمینه قرار مىگیرد. - انیمیشن روى کاغذ: در این روش، زمینه سادهتر انتخاب مىشود و تمامى اجزاى صحنه براى هر نقاشى مجدداً کشیده مىشود. در این روش از هر وسیلهاى براى رنگآمیزى مىتوان استفاده کرد. - انیمیشن بدون...
-
کاربردهای متحرکسازی
یکشنبه 11 شهریور 1403 19:50
کاربردهای متحرکسازی - آگهىهاى تجارى تلویزیونی: این آگهىها بصورت کارتون، مزایاى ویژهاى از جمله ارزش آنى سرگرمکنندگی، سازگارى فورى با محدودیتهاى زمانی، تازگى در تکرار. هزینهٔ این نوع آگهىها از آگهى زنده بیشتر است، اما ماندگارتر هم هست و در برخورد با تماشاگر مؤثرتر مىباشد. - آگهىهاى تبلیغاتى - سینمایی: هدف از...
-
فیلمسازان انیمیشن در ایران از آغاز تا امروز (۲)
یکشنبه 11 شهریور 1403 19:50
فیلمسازان انیمیشن در ایران از آغاز تا امروز (۲) نفیسه ریاحى فارغالتحصیل رشتهٔ هنرهاى تزئینى از ایستبورن انگلیس و رشته نقاشى و مجسمهسازى از هنرهاى زیباى ژنو است. وى فیلمهایى را کارگردانى کرده و با برنامه کودک تلویزیون ملى ایران همکارى داشته است. همچنین کتابهایى را تصویرسازى کرده و در استودیوى بل ویزیون بروکسل...
-
فیلمسازان انیمیشن در ایران از آغاز تا امروز
یکشنبه 11 شهریور 1403 19:50
فیلمسازان انیمیشن در ایران از آغاز تا امروز اسفندیار احمدیه اسفندیار احمدیه کار هنرى خود را در سال ۱۳۳۳ در وزارت فرهنگ و هنر در قسمت سفالسازى و نقاشى روى سرامیک آغاز کرد. سپس تجاربى در عکاسى بدست آورد و بعد در بخش گرافیک مؤسسه وارد شد. وى با مطالعات خود و علاقهاى که داشت، نخستین نقاشى کارتون را به نام ملانصرالدین...
-
متحرکسازی (انیمیشن)
یکشنبه 11 شهریور 1403 19:49
متحرکسازی (انیمیشن) تعریف متحرکسازی روشهای مختلف متحرکسازی عوامل و عناصر تولید یک فیلم متحرک فیلمسازان انیمیشن در ایران از آغاز تا امروز فیلمسازان انیمیشن در ایران از آغاز تا امروز (۲) کاربردهای متحرکسازی مراحل ساخت یک فیلم متحرک نگاهی به تاریخچهٔ متحرکسازی در ایران ویژگیهای متحرکسازی هنر انیمیشن حتى پیش...