-
سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۳)
یکشنبه 11 شهریور 1403 15:59
سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۳) در نیمهٔ نخست سال ۵۱ توفیقهایى حاصل مىشود اما عدم برنامهریزى اقتصادى موجب آشفتگى شده و از ۴۶ فیلم به نمایش درآمده، ۳۰ فیلم با شکست مطلق روبرو مىشوند. اما باز هم فیلمهایى ساخته مىشود و در پایان سال ناامیدى در سینماى ایران آشکار است. در نیمهٔ سال ۵۱ ، موفقیت چند فیلم کاراتهای،...
-
سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۲)
یکشنبه 11 شهریور 1403 15:59
سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۲) در سال ۱۳۴۹ در عرصهٔ سینماى غیرمتعارف نیز فعالیتهایى شکل گرفت. در این سال على حاتمی، جوان بیست و شش ساله فعالیت خود را آغاز کرد. اساس کار وى بر عرضهٔ فولکور، افسانه و سنتهایى بود که در فرهنگ کهن ایرانى ریشه دارد. وى افسانهٔ معروف 'حسن کچل' و 'چلگیس' را در قالبى آهنگین به فیلم...
-
سینمای ایران در فاصله (۱۳۵۷ - ۱۳۴۸)
یکشنبه 11 شهریور 1403 15:53
سینمای ایران در فاصله (۱۳۵۷ - ۱۳۴۸) مهمترین حادثه تاریخ سینماى ایران در سال ۱۳۴۸ ، نمایش فیلم 'قیصر' (مسعود کیمیایی) و 'گاو' (داریوش مهرجویی) است. نمایش این دو فیلم تحولى در جناحهاى مختلف فیلمسازى بوجود آورد و بعد سینماى تجاری، سینماى روشنفکرى و سینماى تلفیقى (از تلفیق دو سینماى تجارى و روشنفکری) بوجود آمدند. در...
-
دوران پس از تثبیت (۱۳۳۱ تا ۱۳۴۷)(۳)
یکشنبه 11 شهریور 1403 15:30
دوران پس از تثبیت (۱۳۳۱ تا ۱۳۴۷)(۳) 'دشمن زن' (خطیبی) نخستین محصول استودیو اطلس فیلم زمانى به نمایش در مىآید که عوارض شهردارى به بیست درصد تقلیل یافته، اما این اثر مورد استهزا و انتقاد واقع شد. در پایان سال ۳۷ ، بنظر مىرسد که بحران در سینماى ایران مرتفع شده و تماشاگران شور و شوق سابق را از خود نشان مىدهند و جهش...
-
دوران پس از تثبیت (۱۳۳۱ تا ۱۳۴۷)(۲)
یکشنبه 11 شهریور 1403 15:29
دوران پس از تثبیت (۱۳۳۱ تا ۱۳۴۷)(۲) فیلمسازان، سینماداران، تماشاگران، منتقدان، واردکنندگان همه وهمه در سال ۱۳۳۴ موقعیت خطیر سینما را درک کرده و آن را علنى کردند و همه منتظر یک تحول بودند. در این سال فیلمهای: 'عشق راهزن' (سیامک یاسمی)، 'چهارراه حوادث' (ساموئل خاچیکیان)، 'براى تو' (جمشید شیبانی)، 'امیرارسلان' (پارس...
-
دوران پس از تثبیت (۱۳۳۱ تا ۱۳۴۷)
یکشنبه 11 شهریور 1403 15:29
دوران پس از تثبیت (۱۳۳۱ تا ۱۳۴۷) در سال ۱۳۳۰ سینماى ایران شش تولید داشت. 'کمرشکن' نخستین فیلم سال ۳۰ بود. این فیلم ساختهٔ ابراهیم مرادى است که در سینما مایاک نمایش یافت. 'مستى عشق' ساختهٔ دکتر کوشان با بکارگیرى امکانات تکنیکى و نیروهاى تازه موقعیت خود را دوباره تثبیت کرد و موفقیت حاصل کرد. وى براى این فیلم شمارهٔ اول...
-
تولد دوباره (۳)
یکشنبه 11 شهریور 1403 15:09
تولد دوباره (۳) سال ۱۳۴۶ در سال ۱۳۴۶ دستاندرکاران سینماى ایران روند قبلى را ادامه دادند و بطور معمول و طبق سنت، دکتر کوشان آغازکنندۀ این سال بود. 'گوهر شبچراغ' فیلمى با زمینهٔ تاریخى ساخته دکتر کوشان بود که با نگرشى طنزآمیز از قابوسنامه به شکل گرفت. این فیلم رنگى و اسکوپ کارکرد قابل توجهى داشت. فیلم دیگر دکتر...
-
سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۴)
یکشنبه 11 شهریور 1403 15:09
سینمای ایران در فاصله ۱۳۵۷-۱۳۴۸(۴) در عرصهٔ سینماى متفاوت در سال ۱۳۵۲ این فیلمها قرار دارند: 'زن باکره' (ذکریا هاشمی)، 'آرامش در حضور دیگران' ، 'ناصر تقوایی' - این فیلم بعنوان عمیقترین کار تقوایى شناخته مىشود؛ نفرین (ناصر تقوایی)، 'تنگنا' و 'سازدهنی' و 'تنگسیر' (امیر نادری)، 'زنجیری' (خسرو یحیایی)، 'قیامت عشق'...
-
تولّد دوباره
یکشنبه 11 شهریور 1403 15:09
تولّد دوباره سال ۱۳۴۲ در سال ۴۲ نیز دستاندرکاران سینماى ایران به روال گذشته مترصد جرقهاى بودند تا بحران را مهار کنند و رونقى بکار خود بدهند. در این ایام سینماى ایران چهرههاى تازه را بدون هیچ ضابطه و قیدى معرفى مىکرد. یک سوم تولیدات سال ۴۲زمینهاى پلیسى - جنایى داشتند. شاخص توفیق تجارى سینماى ایران در سال ۱۳۴۲،...
-
film censorship in Persia
شنبه 10 شهریور 1403 16:54
film censorship in Persia ابعاد تاریخی سانسور در سینمای پیش از انقلاب ایران سانسور برای جماعت ایرانی واژهای آشناست و همیشه با آنها همراه بوده و جوان هنردوست و مشتاقی که تاریخ را نخوانده چنین میپندارد که با انقلاب مردمی ۱۳۵۷ واژهی سانسور زاده شده است. واقعیت اما چیز دیگری است… سانسور در دوران پیش از انقلاب اسلامی...
-
cinema in iran
شنبه 10 شهریور 1403 16:54
سینمای ایران تعداد سالن ۵۰۰ (۱۳۹۷) سرانه ۰٫۶ به ازای هر ۱۰۰٬۰۰۰ نفر توزیعکنندگان اصلی بنیاد سینمایی فارابی سازمان توسعه سینمایی سوره مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تعداد پذیرش (۱۳۹۷) مجموع ۲۸٬۵۳۷٬۴۱۰ سرانه ۰٫۳۶ فیلمهای ملی ۲۸٬۵۱۴٬۹۲۱ (۹۹٫۹۲٪) فروش گیشه (۱۳۹۷) مجموع ۲۵۰٬۷۷۱٬۹۴۹٬۸۰۰ تومان فیلمهای ملی ۲۵۰٬۵۰۸٬۵۸۶٬۸۰۰...
-
Khan Baba Motazedi
شنبه 10 شهریور 1403 16:00
خان بابا معتضدى خان باباخان معتضدی ، متولد ۱۲۷۱ خورشیدی در تبریز، فارغالتحصیل رشتهٔ الکترومکانیک از پاریس خان بابا معتضدی ، پس از ابراهیم خان عکاس باشی ، دومین مستندساز تاریخ سینمای ایران ، محسوب می شود و به عبارت دیگر، نخستین مستندساز و فیلمبردار حرفهای سینمای ایران است. خانبابا ، سال ۱۲۸۸ در هفده سالگی و در...
-
نخستین سالن عمومی سینما
شنبه 10 شهریور 1403 15:44
نخستین سالن عمومی سینما نخستین سالن عمومی سینما را میرزا ابراهیمخان در ماه رمضان سال ۱۳۲۲ در اول خیابان چراغ گاز (امیر کبیر) افتتاح کرد. نخستین گام برای عمومیشدن سینما توسط « میرزا ابراهیمخان صحافباشی » برداشته شد و او در سال ۱۲۷۶ با اجازه «مظفرالدین شاه» بندر انزلی را به قصد سفر تجاری به دور دنیا ترک کرد. نخستین...
-
مهدی ایوانف
شنبه 10 شهریور 1403 15:42
روسیخان ایوانف ملقب به روسیخان (مهر ۱۲۵۴-اسفند ۱۳۴۶) یکی از تکنیسینهای عکاسخانه عبداله میرزای قاجار بود که در تهران عکاسخانه و یکی از اولین سالنهای نمایش فیلم را دایر کرده است. روسیخان یکی از نخستین کسانی بود که به رواج هنر سینما در ایران پرداخت و گمان می رود که باید او را از مهمترین شخصیت هایی دانست که در...
-
Mirza Ebrahim Khan Sahhafbashi
شنبه 10 شهریور 1403 15:12
میرزا ابراهیم خان صحاف باشی وقتی سینما در آمریکا و اروپا ، پنج سال پیش از تهیه ی « سینموفتوگراف » به دستور مظفرالدین شاه و به وسیله ی میرزا ابراهیم خان عکاسباشی ، زاده شد ، یک هنر اجتماعی بود و کوشش می شد که توده ی مردم هر چه بیشتر جلب آن شوند . و به همین جهت ایجاد سالن های ارزان قیمت یا استفاده از چادر برای جذب بیشتر...
-
Film Censorship
شنبه 10 شهریور 1403 12:46
CINEMA iv. Film Censorship Persian cinema has been subject from its beginnings to official censorship responding to the concerns of the government, religious establishments, professional groups, and even film distributors The earliest film censorship in Persia occurred in the 1320s/early 1900s, when the pioneering...
-
Documentary Films
شنبه 10 شهریور 1403 12:44
CINEMA iii. Documentary Films Private documentary cinema (1318-33/1900-15) . Before World War I most Persian documentaries were sponsored and viewed only by the Qajar ruling family and the upper classes. They were apparently technically primitive and in a simple narrative format, consisting of footage of news events,...
-
Feature Films
شنبه 10 شهریور 1403 12:43
CINEMA ii. Feature Films Feature-film production in Persia spans six decades and can be divided into four distinct periods, each reflecting contemporary social, cultural, and political realities. The pioneering years (1308-15 Š./1930-36) . The first Persian feature film, a silent comedy called Ābī o Rābī (1309...
-
Ardases Batmangarian
شنبه 10 شهریور 1403 12:42
آرداشس پادماگریان (اردشیر خان) آرداشس خان پادماگریان (وثوق التجار)، در سال ۱۲۴۲ خورشیدی در شهر تبریز به دنیا آمد. وی از ارامنه نامدار این شهر بود و فعالیت گستردهای در زمینه تجارت پارچه داشت. با این وجود آن چیز که نام او را در تاریخ ایران مدرن ماندگار کرد، تبحر و جایگاه او در عرصه تجارت نبود، بلکه نقشی است که وی در...
-
Filmography
شنبه 10 شهریور 1403 12:39
CINEMA v. Filmography All films discussed in i-iv, above, are listed here by year of release and alphabetically within each year. When the information is available producers are listed after the translated titles. F indicates a feature film, D a documentary; an asterisk indicates that the film was released in serial...
-
CINEMA in Persia
شنبه 10 شهریور 1403 12:33
CINEMA in Persia History of cinema in Persia Feature films Documentary films Film censorship Filmography (Multiple Authors)
-
History of Cinema in Persia
شنبه 10 شهریور 1403 11:12
History of Cinema in Persia The beginnings . On 7 Rabīʿ I 1318/8 June 1900, during his first trip to Europe, Moẓaffar-al-Dīn Shah (1313-24/1896-1907) saw at Contrexeville, France, scenes filmed with the cinématographe , the French motion-picture camera that had been invented only five years earlier (Moẓaffar-al-Dīn...
-
نسل اول سینماداران در ایران(۲)
شنبه 10 شهریور 1403 11:02
نسل اول سینماداران در ایران(۲) اردشیرخان اردشیرخان از ارامنهٔ تبریز و تاجر پارچه بود. وى در سفرش به اروپا یک دستگاه نمایش و یک گرامافون با خود به ایران آورد. در سال ۱۲۹۱ سالن خود را در خیابان علاءالدوله به راه انداخت. در سال ۱۲۹۲ این سالن تعطیل شد و سالن تازهاى در خیابان لالهزار افتتاح گردید. در سال ۱۲۹۶ اردشیرخان...
-
میرزا ابراهیم خان صحافباشی
شنبه 10 شهریور 1403 11:00
میرزا ابراهیم خان صحافباشی میرزا ابراهیمخان عکاسباشى نخستین فیلمبردار ایرانى میرزا ابراهیمخان عکاسباشى است. او پسر احمد صنیعالسلطنه عکاسباشى دربار ناصرالدینشاه بود. میرزا ابراهیمخان از چهارده سالگى در پاریس به تحصیل عکاسی، گراورسازى و عکاسى روى چینى پرداخت و بعد به همراه پدرش به وطن بازگشت و به خدمت...
-
اردشیرخان
شنبه 10 شهریور 1403 10:56
اردشیرخان اردشیرخان اردشیرخان از ارامنهٔ تبریز و تاجر پارچه بود. وى در سفرش به اروپا یک دستگاه نمایش و یک گرامافون با خود به ایران آورد. در سال ۱۲۹۱ سالن خود را در خیابان علاءالدوله به راه انداخت. در سال ۱۲۹۲ این سالن تعطیل شد و سالن تازهاى در خیابان لالهزار افتتاح گردید. در سال ۱۲۹۶ اردشیرخان سالن خورشید یا سینما...
-
نسل اوّل سینماداران در ایران
شنبه 10 شهریور 1403 10:55
نسل اوّل سینماداران در ایران اردشیرخان میرزا ابراهیمخان عکاسباشى نخستین فیلمبردار ایرانى میرزا ابراهیمخان عکاسباشى است. او پسر احمد صنیعالسلطنه عکاسباشى دربار ناصرالدینشاه بود. میرزا ابراهیمخان از چهارده سالگى در پاریس به تحصیل عکاسی، گراورسازى و عکاسى روى چینى پرداخت و بعد به همراه پدرش به وطن بازگشت و به...
-
نخستین مدرسهٔ سینمایی و فیلمبرداری در ایران
شنبه 10 شهریور 1403 10:46
نخستین مدرسهٔ سینمایی و فیلمبرداری در ایران اوانس اوگانیانس ' ، مهاجرى ارمنى / روس بود، که پس از اتمام تحصیلاتش در رشتهٔ سینما به ایران آمد. اوگانیاسن با فکر تأسیس مدرسهٔ سینمایى و سپس تولید فیلم را به مرحلهٔ عمل در آورد. پس از درج اعلان براى براى نخستین دورهٔ مدرسه، نتیجهاى ببار نیامد و با اعلانهاى بعدی، افتتاح...
-
سینمای ایران قبل از دههٔ سی(۲)
شنبه 10 شهریور 1403 10:42
سینمای ایران قبل از دههٔ سی(۲) 'بنهور' (رامون ناوارو) 'بینوایان' (هارى بور) 'فرار تارزان' (دسیمولر) 'جشن در هالیوود' (لورل و هاردی) 'تزریق خون' (لورل و هاردی) 'نقابدار سیاه' (ژون بولس) 'دراکولا' 'گراند هتل' 'نیزه داربنگال' 'دکتر مورو' 'مقبرهٔ هندی' 'میشل استروگف' و .... بعد از شروع جنگ جهانى دوم در شهریور ۱۳۱۸، سهم...
-
بعد از دهه ۱۳۲۰
شنبه 10 شهریور 1403 10:37
بعد از دهه ۱۳۲۰ 'بنهور' (رامون ناوارو) 'بینوایان' (هارى بور) 'فرار تارزان' (دسیمولر) 'جشن در هالیوود' (لورل و هاردی) 'تزریق خون' (لورل و هاردی) 'نقابدار سیاه' (ژون بولس) 'دراکولا' 'گراند هتل' 'نیزه داربنگال' 'دکتر مورو' 'مقبرهٔ هندی' 'میشل استروگف' و .... بعد از شروع جنگ جهانى دوم در شهریور ۱۳۱۸، سهم قابل توجهى از...
-
فیلمهای دههٔ ۱۳۱۰
شنبه 10 شهریور 1403 10:33
فیلمهای دههٔ ۱۳۱۰ نخستین فیلم بلند صامت ایرانی، 'آبى و رابی' توسط اوگانیاسن جلوى دوربین رفت. در این فیلم محمد ضرابى و غلامعلى سهرابى بازى مىکردند. نخستین نمایش عمومى در سینما 'مایاک' برپا شد. هیچ نسخهاى از این فیلم در حال حاضر موجود نمىباشد. این فیلم بعد از دورهٔ اول مدرسهٔ آرتیستى سینما ساخته شد. در آغاز دههٔ دوم...