cinamatak

serials

cinamatak

serials

Cecil B. Demille

سسیل ب. دومیل

 

موفق‌ترین و پرزرق و برق‌ترین نمایندهٔ 'اخلاق نو' در تمام فعالیت‌های سینمائی‌اش مردی به‌نام سسیل ب. دومیل (Cecil B. Demille) (۱۹۵۹ - ۱۸۸۱) بود. او کار خود را با کارگردانی فیلم مرد زن‌نما (The Squaw Man) (۱۹۱۴)، نخستین فیلم و سترن هالیوودی، برای کمپانی نمایش‌های بلند جسی‌لاسکی آغاز کرد و از نظر تجارتی و نیز انتقادی با موفقیت عظیمی روبه‌رو شد. بلافاصله یک سلسله و سترن بلند دیگر (از جمله ویرجینیائی The Virginian) ،(۱۹۱۴) و آوای شمال (Call of the North) ،(۱۹۱۴) ساخت و مشهور شد.

  
ادامه مطلب ...

Charles Spencer Chaplin

چارلی‌چاپلین

 

چارلز اسپنسر چاپلین (Charles Spencer Chaplin (Charlie) (۱۹۷۷ - ۱۸۸۹) مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شاگرد مک‌سِنِت و فرزند یک نمایشگر تالارهای محلی موسیقی انگلیسی، کودکی خود را در صحنه‌های سرگرم‌کنندهٔ تفریحی گذرانده بود. تصویر او از جهان، همچون چارلز دیکنز و د.و. گریفیث، که شباهت زیادی به هر دو داشت، با فقر و تنگدستی دوران خردسالی و جوانی رنگ‌آمیزی شده بود، و در طول عمر همدردی عمیق خود را نسبت به تنگدستان حفظ کرد. در ۱۹۱۳، هنگامی‌که با دستمزد صد و پنجاه دلار در هفته در کمپانی کی‌استون استخدام شد، یک بازیگر سیار نمایش‌های وودویل آمریکائی بود. در نخستین فیلمی که به‌نام در تلاش معاش (Making a Living) (۱۹۱۴) برای مک‌سنت بازی کرد، نقش یک شیک‌پوش تیپیک انگلیسی به او محول شد، اما با فیلم دومش، مخمصهٔ غریب میبل (Mabel's Strange Predicament) (۱۹۱۴) کاراکتر و هیئت‌ ظاهری یک 'ولگرد کوچولو' را معرفی کرد؛ کاراکتری که بعدها او را شهرهٔ آفاق ساخت و به یک نماد جهانی سینمائی از یک فرد عامی در دوران ما بدل کرد.

  
ادامه مطلب ...

Buster Keaton

باسترکیتن

 

سینمای چاپلین با سینمای یکی از همکاران او یعنی یاسترکیتُن (Buster Keaton) (۱۹۶۶- ۱۸۹۵) قابل مقایسه است. کیتن نیز در خانواده‌ای بزرگ شد که اجرا‌ءکنندهٔ نمایش‌های وودویل بودند. او نخستین‌بار در سه سالگی به همراه خانواده به صحنه رفته بود، و از کودکی در حل مسائل پیچیده‌ٔ میزانسن برای نمایش‌های خانواده شرکت داشت و احتمالاً از دل همین تجربه‌ها مهارتی در کارگردانی به‌هم زده بود. با آنکه در دههٔ ۱۹۲۰ شهرت او تحت‌الشعاع چاپلین قرار داشت، امروز برای ما آشکار شده است که کیتن چه در بازیگری و چه در کارگردانی تالی ‌چارلی چاپلین بوده است. در ۱۹۱۷، پس از تعطیل‌ شدن نمایش‌های خانوادگی، کیتن بیست‌ویک‌ سال، و خود یک ستاره بود. با آنکه در این سال قرارداد بازی در نمایش سیار ۱۹۱۷ متعلق به برادران شوبرت (Shubert Brothers) به او پیشنهاد شد، آن را نپذیرفت، چون تصمیم داشت به‌طور جدی وارد سینما بشود، پس به‌عنوان بازیگر همراه در شرکت فیلم کمیک به‌کار پرداخت.

  
ادامه مطلب ...

ویژگی‌های متحرک‌سازی

ویژگی‌های متحرک‌سازی

 

اغراق، تأکید و تأخیر سه اصل عمده در ایده، حرکت و صداست، که ارزش‌هاى ویژه و ناب را در فیلم انیمیشن بوجود مى‌آورد. همچنین تخلى بودن، ایده‌هاى پرخرج، اتفاقات غیرممکن و دور از دسترس، همگى در انیمیشن قابل اجراست و در واقع انیمیشن عالى‌ترین کاربرد را در این زمینه داراست.

  
ادامه مطلب ...

نگاهی به تاریخچهٔ متحرک‌سازی در ایران

نگاهی به تاریخچهٔ متحرک‌سازی در ایران

 

شروع نقاشى متحرک در ایران، بطور جدى با تشکیل گروهى شامل اسفندیار احمدیه، جعفر تجارتچی، پرویز اصانلو، پطروس پالیان و اسدالله کفافى و تأسیس بخش انیمیشن وزارت فرهنگ و هنر توسط این گروه آغاز مى‌شود. چندى بعد نصرت‌الله کریمی، کارگردان تحصیل‌کرده در چکسلواکى به این گروه پیوست و با همکارى چند تن دیگر توانستند، اولین فیلم‌هاى کارتونى ایران را تهیه کنند.

  
ادامه مطلب ...

مراحل ساخت یک فیلم متحرک

مراحل ساخت یک فیلم متحرک

 

انتخاب موضوع یا داستان مناسب براى فیلم انیمیشن از مهم‌ترین و اولین مراحل کار است. سپس تهیه‌کننده با انتخاب داستان و برآورد هزینه و انتخاب کارگردان تصمیم به ساخت فیلم مى‌گیرد. کارگردان براساس سوژهٔ مناسب و موردنظر کارش را آغاز مى‌کند. به جهت صرفه‌جویى در وقت و هزینه، فیلم نما یا 'استورى بورد' تهیه مى‌شود و صدا براساس آن آماده مى‌شود. شخصیت‌ها با نظر کارگردان طراحى مى‌شوند و صحنه‌پردازى صورت مى‌گیرد.

 

ادامه مطلب ...

تعریف متحرک‌سازی

تعریف متحرک‌سازی

 

در لغت انیمیشن یعنى زنده کردن، جان دادن و حرکت بخشیدن. در اصطلاح سینما، فیلمى است که تک‌فریم (قاب به قاب) گرفته شود، که داراى ویژگى‌هایى است و در قالب‌هاى متنوعى ساخته مى‌شود.

  
ادامه مطلب ...

پیشینهٔ دوبلاژ در ایران (۲)

پیشینهٔ دوبلاژ در ایران (۲)

 

زاهد، احمد شیرازى و خانى از ایران‌‌نو فیلم جدا شدند و به گروه سعید غیاثی، ضیاء‌الواعظین و جلال مغازه‌اى پیوستند، که در حال تأسیس استودیو آریا در خیابان ارامنه بودند. آنها موفق به دوبلهٔ نخستین فیلم رنگى شدند و براى اولین بار از شیوهٔ صداى مغناطیسى استفاده کردند.

 

با انشعاب تازه‌اى که در اثر اختلاف در این جمع بوجود آمد، مغازه‌اى با استودیوى 'عصر طلایی' منتقل شد و ضیاء‌الواعظین، شیرازى و خانى مقدمات استودیوى شهرزاد را آغاز کردند.

  
ادامه مطلب ...

پیشینه دوبلاژ در ایران

پیشینه دوبلاژ در ایران


در ابتداى دهه ۱۳۲۰ و اشغال ایران در جریان جنگ دوم جهانی، سینما به‌دلیل نبود وسایل ارتباط جمعى موقعیت استثنایى و مناسبى به‌دست آورد. انگلستان و شوروى با هدف گسترش نفوذ فرهنگی، از فیلم‌هاى ناطق فارسى استفاده مى‌کردند و به این ترتیب برگرداندن گویش فیلم‌هاى خارجى به فارسى لازم شد.

  
ادامه مطلب ...